12.3.2012 - Příloha č. 2 k otevřenému dopisu pro kraj
Příloha č. 2
Návrh varianty školské koncepce ve Vítkově
Navrhujeme umístit Střední školu, Vítkov - Podhradí (SŠP) do budovy stávající ZŠ na Opavské ulici. Střední škola stejně jako gymnázium by zůstaly jako dva samostatné subjekty ve správě kraje.
Výhody této varianty:
- Opuštění areálu SŠP
V současné době činí pouze provozní náklady areálu SŠP zhruba 5,4 milionů Kč ročně. V případě přesunu SŠP do areálu Základní školy na Opavské ulici, tedy do majetku města, lze jednoznačně předpokládat nezanedbatelnou finanční úsporu, která může být použita na dofinancování GV.
- Přesun SŠP do zrekonstruovaného objektu
V objektu ZŠ na Opavské ulici proběhla v nedávné době nákladná rekonstrukce budovy a sportoviště. Budova je moderně a plně vybavena pro potřeby studentů a pedagogů.
- Přesun SŠP do centra města
Budova ZŠ na Opavské ulici leží v centru města, nedaleko autobusového nádraží. Pro pedagogy i studenty by byla poloha areálu nové SŠP časovou i finanční úsporou. Výrazně by se zlepšila dopravní dostupnost (přímé autobusové a vlakové spojení). Ve volných hodinách během výuky nebo po ukončení výuky lze využít možnost návštěvy různých kulturních a sportovních akcí a zařízení ve městě.
- Základní škola vs. Střední školy
Nový právní subjekt Základní školy by skýtal lepší možnosti komunikace se středními školami v oblasti náboru nových studentů.
- Stabilizace úrovně SŠP a GV
Zachováním obou právních subjektů SŠP a GV s kvalitní úrovní vzdělání zvyšuje nejen prestiž města, ale zároveň stoupá pravděpodobnost rostoucího zájmu uchazečů o studium na těchto školách i z ostatních oblastí regionu.
Zachováním samostatné odborné školy (SŠP) a samostatné školy s všeobecným vzděláním (GV) snížíme riziko nárůstu „nenaplněných tříd“, a s tím související vyšší náklady na dofinancovávání mzdových prostředků. Odborné školy mají výuku dělenou na teorii a praxi. Počet žáků na praxi je snížen podle oborů na 12 nebo ještě méně. Vzhledem k odlišnosti typu škol a nároků na studenty by se nepodařilo spojit výuku v teoretické části (český jazyk, matematika, AJ, atd.) tak, aby byl ve třídě spojeného subjektu splněn počet alespoň 22 žáků.
- Stabilizace úrovně města
Vítkov je malé město s nepříznivým geografickým umístěním v rámci kraje a nepříznivým demografickým vývojem. Je zde vysoká míra nezaměstnanosti (viz tabulka nezaměstnanosti Vítkovsko v %) a nedostatek pracovních příležitostí.
Vývoj nezaměstnanosti Vítkovsko v %:
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
16,89 |
17,32 |
17,68 |
18,64 |
17,80 |
16,69 |
14,46 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
12,16 |
13,03 |
17,42 |
18,20 |
15,24 |
Zdroj: http://www.czso.cz/xt/redakce.nsf/i/casova_rada_vybrane_ukazatele_za_so_orp_vitkov/$File/ORP_Vit.xls
Tento problém se nedotýká pouze města Vítkova, ale i přilehlých obcí a měst, ze kterých dnes dojíždí studenti do škol. Zachování středního školství ve Vítkově je tak alespoň částečnou zárukou stabilizace naší oblasti. V nemalé míře je na existenci středních škol závislé fungování i dalších subjektů a činností jako je ZUŠ, Knihovna, dopravní obslužnost, obchodníci, živnostníci, kulturní a sportovní akce, apod.
Poznámka: Vítkovsko se rovněž řadí mezi seznam regionů se soustředěnou podporou státu pro roky 2007-2013 viz Usnesení vlády č. 141 ze dne 22. února 2010.
http://www.mmr.cz/CMSPages/GetFile.aspx?guid=5820b0e8-2106-4be7-a3a4-178e7c50e5f8
Závěr:
Mělo by tedy být i v zájmu kraje podpořit tuto variantu, která vychází ze střízlivých odhadů a má dobré vyhlídky do budoucna a může naopak přinést i další rozmach středního školství na Vítkovsku.
Při souhlasu s touto variantou je město připraveno obratem schválit sloučení svých dvou ZŠ do jednoho subjektu a přeorganizovat stávající třídy.